الکتریسیته ساکن در الیاف

بعضی از اثرات الکتریسیته توسط تالس در 600 سال قبل از میلاد تشریح شده است و اولین اطلاع در زمینه طبیعت الکتریسیته و پدیده الکتریسیته ساکن در قرن هیجدهم میلادی مطالعه گردیده ولی پس از کشف الکتریسته جاری مطالعه در زمینه الکتریسیته ساکن بعلت مشکلات عدیده متوقف گردیده تا اینکه در این اواخر بعلت افزایش مشکلات ناشی از آن در صنعت (بخصوص پس از تهیه و به کاربردن الیاف مصنوعی سنتزی )مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است.

اثرات الکتریسیته ساکن در صنعت نساجی عبارتست از بوجود آمدن مشکلاتی در هنگام مراحل مختلف تهیه پارچه و تبدیل الیاف به نخ و غیره و به عبارت دیگر در موقع جا به جا کردن و عملیات مختلف روی الیاف و مواد نساجی که از انها ساخته شده است مانند عملیات ریسندگی ،بافندگی و تکمیل ،وقتی که الیاف و یا کالاهای ساخته شده تحت اصطکاک ناشی از مالیده شدن روی یکدیگر و یا مالیده شدن روی سطوح هستند امکان بوجود آمدن الکتریسته ساکن در آنها پدیدار میگردد و مهمترین این مشکلات عبارت است از اختلال در حرکت الیاف(بصورت تار عنکبوت ،فتیله نخ و غیره)از قسمتی از ماشین به قسمت دیگر (در ماشین کاردینگ،فتیله ،شانه و غیره)و جذب گرد و غبار در روی پارچه (در قسمت بافندگی) و درهم شدن نخهای مجاور (در قسمت نوردپیچی).
زیرا بعلت بوجود آمدن الکتریسیته ساکن ،الیاف یا نخ و یا پارچه دارای بار الکتریکی یکسان (مثبت یا منفی)شده که در نتیجه آنها را از هم دیگر دور می نماید(دفع کردن).

این اشکالات نه تنها در مورد الیاف غیر یکسره وجود دارد بلکه الیاف یکسره نیز از این مشکلات مصون نبوده و از یکدیگر دفع شده که عملیات نساجی رامشکل میسازد .
وجود الکتریسیته ساکن نه تنهادر مراحل تهیه مزاحم است بلکه حتی پس از تهیه پارچه و استفاده ازآن بصورت لباس نیز پدیده الکتریسیته ساکن وجود خواهد داشت.
علاوه بر مشکلات فوق پدیده الکتریسیته در الیاف آنها را خطرناک مینماید زیرا در الیافی که خیلی زیاد بار الکتریکی داشته باشند خطر آتش سوزی بعلت ایجاد جرقه وجود خواهد داشت و همچنین افرادی که با این نوع مواد سرو کار دارند بعلت تماس دست با آنها و انتقال بار الکتریکی بدن شوکه شده و ناراحت میگردند.

 

Top