تولید انرژی از نور خورشید و حرکت توسط پارچه های نوین

photo586865860790036503مسئله امروز دنیای تکنولوژی پوشیدن دستگاهای الکترونیکی است که چندان هم راحت و آسان نیستند اما امروز به کمک تکنولوژی شاهد لباسهایی خواهیم بود که همانند دستگاه های الکترونیکی عمل میکنند. راه حل در کارکرد ترموالکتریک و ایزوالکتریک هاست از اینرو یک تیم تحقیقاتی در موسسه فن آوری جورجیا پارچه ایی را تولید کرده اند که با دریافت انرژی از خورشید و حرکت انسان قادر است آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند ، درست مشابه عملکرد دستگاه های الکترونیکی پوشیدنی .
پارچه تولید شده نوین این توانایی را دارد که از طریق حرکت مالشی و بار الکتریکی ایجاد شده توسط اصطکاک بین دو ماده ، انرژی تولید کند .در ساختار این پارچه ها از نانو ژنراتور تریبو الکتریک مبتنی بر الیاف همراه با سلول های خورشیدی سیم شکل ساخته شده از الیاف پلیمری در کنار نخ های پشمی استفاده شده است.

زونگ لین وانگ یکی از نویسندگان این مقاله میگوید : این قدرت هیبریدی نساجی است که راه حل جدیدی را برای شارژ دستگاه الکترونیکی در یک روز آفتابی فراهم می کند.
از مزایای این فن آوری می توان به برداشت انرژی از دو منبع خورشیدی و نیروی جنبشی ، استفاده از مواد انعطاف پذیر ، سبک و تنفس پذیر بودن اشاره کرد بدین معنی که می توان آن را در لباس ، چادر ، پرده ، پرچم و دیگر محصولات نساجی گجانید که از این لحاظ نیز کاربری بسیار ساده و ارزانی دارد. گامی بعدی پژوهشگران در تکمیل این نوآوری بررسی چگونگی دوام قطعات الکترونیکی است که بتواند در مثابل رطوبت و عناصر محیطی مقاومت بیشتری نشان دهد.

منبع: nature.com

Top