غلظت دهنده های چاپ

انتخاب غلظت دهنده در چاپ بستگی بسیار زیادی به انتخاب نوع رنگ مصرفی روی پارچه دارد و معمولا دارای ویسکوزیته ثابتی نبوده و برای روش های چاپ و نوع رنگ و ویسکوزیته غلظت دهنده با همدیگر متفاوت میباشد در صنعت چاپ بدلیل اینکه عملیات بصورت موضعی روی پارچه انجام میگیردبنابراین نقش ایجاد شده روی پارچه بایستی دارای مرز مشخصی بوده و در هم رفتگی رنگ یا نقش روی پارچه ایجاد نگردد که این امر فقط توسط غلظت مشخص و استاندارد یک غلظت دهنده ایجاد میگردد.

غلظت دهنده ها علاوه بر ویسکوزیته نبایستی توسط میکروارگانیزم های موجود در هوا فاسد گردد و این عمل باعث افزایش مصرف غلظت دهنده ها و کاهش ویسکوزیته را به همراه دارد برای اینکه میکروارگانیزم ها در درون غلظت دهنده های طبیعی رشد و نمو نکنند سازندگان مجبور موادی مانند فنل و فرم آلدئید به آنها اضافه تا از رشد میکروارگانیزم ها جلوگیری کنند.
سازگاری غلظت دهنده ها با رنگینه ها مصرفی در چاپ و مواد کمکی همراه خمیر چاپ از دیگر شرایطی است که در نوع و انتخاب غلظت دهنده بسیار موثر میباشد پایداری غلظت دهنده ها در محیط های اسیدی و قلیایی از پارامتر های بسیار مهم میباشد که معمولا افزایش مصرف غلظت دهنده ها را بهمراه دارد.
استحکام و مقاومت فیلم تشکیل شده روی الیاف بایستی در هنگام عملیات های بعد ازچاپ و نیروهای اعمال شده در اثر عملیات مکانیکی ،انعطاف پذیری تنش بین غلتک های ماشین های خشک کن باعث شکسته شدن یا جدا شدن فیلم از روی سطح لیف گردیده و در نهایت رنگینه را با خود از روی سطح لیف خارج ساخته که این عمل علاوه بر ایجاد لکه های سفید روی پارچه باعث کاهش ثبات چاپ میگردد.
غلظت دهنده نبایستی روی جذب رنگینه اثر منفی داشته باشند در تمام عملیات چاپ پس از خشک شدن کالا و قبل تثبیت ، رنگینه هنوز جذب الیاف نشده است که این امر در مرحله تثبیت صورت میگیرد.
در مرحله تثبیت معمولا در اثر بخار غلظت دهنده بر اثر میعان بخار،متورم شده و به حمام رنگرزی کوچکی تبدیل میشود و مولکولهای رنگینه که در داخل غلظت دهنده ها به صورت حبس مولکولی شده بوده اند بصورت محلول از این حمام کوچک به داخل لیف متورم شده انتقال می یابد و توسط گروه های جاذب بین رنگ و لیف در نهایت جذب لیف میگردند در این مرحله هر چه قدر میل جذبی غلظت دهنده ها نسبت به رنگینه کم باشد.
رنگینه با سرعت بالاتری به لیف نفوذ میکند و برعکس.
میل جذبی غلظت دهنده ها به رنگینه یکی از بزرگترین ایراد غلظت دهنده ها محسوب میگردد معمولا غلظت دهنده های مختلف شرایط آماده شدن مختلفی را دارا میباشند و بنابراین ویژگی یک غلظت دهنده مناسب چاپ را میتوان به عوامل تقسیم بندی نمود.
1-ایجاد خطوط مرزی ویسکوزیته مناسب
2-تهیه فیلم مناسب جهت نگهداری و چسبندگی رنگ روی سطح پارچه
3-انتقال یکسان و یکنواخت روی پارچه
4-رسوب ندادن روی سطح شابلون
5-ایجاد و امکان نفوذ سریع به داخل پارچه
6-داشتن انعطاف پذیری در هنگام ایجاد تنش در هنگام خشک شدن
7-خارج ساختن رنگ در هنگام تثبیت بخار و انتقال به پارچه
8-خارج شدن از سطح پارچه در هنگام شستشو پس از تثبیت بخار

تقسیم بندی غلظت دهنده های مناسب چاپ

1-غلظت دهنده های طبیعی دارای پایه پلی ساکاریدی
2-غلظت دهنده های مصنوعی دارای پایه شیمیایی
3-غلظت دهنده های امولسیون دارای پایه نفتی یا حلالها میباشند.

Top