مواد درخشان کننده نوری

در حالت خام،کالاهایی مانند الیاف نساجی ،کاغذو پلاستیک ها که ترکیبی از مواد اولیه آلی هستند، بعضی از نورهای مرئی،مخصوصا محدوده طول موج های کوچک (400 -500nm) را جذب میکنند.

بنابراین کالاها معمولا کم و بیش زردتا زرد مایل به قهوه ای دیده میشوند. این رنگ مایل به قهوه ای در مورد پنبه به مواد رنگزای طبیعی ،در مورد الیاف پروتئینی (پشم و ابریشم) به مخلوط کمپلکسی از پلی پیتیدها و پیگمنت های طبیعی و در مورد الیاف بشر به محصولات تجزیه شده حرارتی نسبت داده میشوند.

این رنگ را میتوان به وسیله اکسایش یعنی سفیدگری شیمیایی از بین برد. اما سبیدگری بیش از حد باعث میشودکه کالا صدمه زیادی ببینید و استحکامش کاهش یابد.

ظاهر مایل به زرد کالا را میتوان بوسیله رنگرزی با مواد رنگزای آبی رنگ از ببن برد. رنگرزی با ماده رنگرزای آبی سبب میشود که شی یا کالا کمتر زرد رنگ به نظر برسد.
در این حالت کالا واقعا سفید تر نیست و بیشتر مایل به خاکستری است.

چشم بشر یک خاکستری آروماتیک را به خوبی فام رنگی ضعیف مانند زرد مایل به قهوه ای مواد سفیدگری نشده تسخیص نمیدهد.
به عبارت دیگر درخشان کننده الی فلور سنتی نور بازتابی در محدوده400-480nm را برای جبران جذب رنگ زرد تامین میکنند بدون آنکه خودشان هیچ نور مرئی را جذب میکنند.
این مواد نور ماورا بنفش را در محدوده 350 تا 375 نانومتر جذب میکنند و آن را به وسیه فلورسنس در محدوده 440-440 نانومتر انعکاس میدهند.

    منبع: textileworldmelikakarimi@

Top