الیاف بازیافته

 

الیاف بازیافته ،الیافیدهستند که ماده اولیه (پلیمر)آنها در طبیعت وجود دارد،اما به صورت لیف قابل مصرفدنمیباشند. از آنجایی که این الیاف دارای خصوصیات ویژه ای از نظر فیزیکی ،مکانیکی و شیمیایی هستند،مصارف مختلفی در نساجی دارند. الیاف بازیافته به سه دسته الیاف بازیافته گیاهی،الیاف بازیافته حیوانی و الیاف بازیافته معدنی تقسیم میشوند. در این دسته از الیاف ،امکان تولید الیاف با ویژگی های متفاوت فیزیکی(شکل سطح مقطع و قطر ) در مقایسه با الیاف طبیعی وجود دارد. الیاف ویسکوز ریون و شیشه مهم ترین الیاف بازیافته ای هستند که در صنایع نساجی از آنها استفاده میشود و پس از آنها الیاف استات سلولز ،پلی نوزیک ،کوپرآمونیوم ،آلجینات ،کیتین،کیتوسان و کلاژن از اهمیت خاصی برخوردار میباشند.

 

در خصوص الیاف شیشه باید گفت که این الیاف برای اولین در آمریکا و در سال 1938 با ذوب کردن شیشه و عبور دادن آن از رشته ساز تهیه شد. سیلیکا ،سنگ آهک،هیدروکسید آلومینیوم،کربنات سدیم و بوراکس مواد تشکیل دهنده الیاف شیشه هستند که با توجه به خصوصیات الیاف شیشه درصد مواد در آن تغییر مینماید. از خصوصیات مهم این الیاف ،استحکام ،مقاومت در مقابل حرارت ،ضد حریق بودن و مقاومت در مقابل عوامل بیولوژیکی و شیمیایی است. این الیاف برای تهیه لباس مناسب نمیباشند،زیرا مقاومت سایشی نداشته و فاقد جذب رطوبت هستند. از بین الیاف بازیافتی ،الیاف شیشه بیشترین مصرف را در تولید منسوجات صنعتی دارد. از این الیاف برای تولید پارچه های ضد آتش،قطعات سیمانی و همچنین به خاطر مقاومت در برابرضربه ،برای بدنه ی اتومبیل استفاده میشود.

از دیگر الیاف بازیافتی الیاف کیتوسان بوده که کاربردهای زیادی در رشته های مختلف علوم،مانند:تصفیه و پاکسازی پساب،کروماتوگرافی ،تهیه چسب و صنایع غذایی،کشاورزی ،پزشکی و داروسازی ،لوازم آرایشی و کاغذ سازی دارد. کلاژن نیز یک ماده تجزیه پذیر میباشد که پوست گاو به دست می اید. این ماده ازجنس پروتئین است و میتواند به صورت الیاف یا ژلهای جاذب الرطوبه تهیه گردد. الیاف کلاژن که از انها در تولید نخ بخیه استفاده میشود دارای استحکامی معادل استحکام ابریشم میباشند. ژلهای جاذب الرطوبه نیز بوسیله شبکه ای کردن ماده کلاژن در 5 الی 10 درصد محلول آبی به دست می آید.

Top