درجه بندی پشم

1-درجه بندی به وسیله گوسفندان:
درحدود 40 نژاد گوسفند در سراسر جهان وجود دارد،با احتساب انواع کراس بردها crossbreed در حدود بیش از 200 درجه مجزا از گوسفند وجود دارد،اما آنهایی که برای تولید پشم پرورش می یابند را میتوان به چهار دسته زیر با توجه به کیفیت پشم حاصله از آنها دسته بندی نمود:

الف-پشم درجه یک (پشم مرینوس):
گوسفند مرینوس بهترین پشم را تولید میکند،این نژاد که تنوع زیادی نیز دارد از کشور اسپانیا سرچشمه میگیرد و به خاطر کیفیت و خصوصیات برجسته ای که داشت مورد توجه قرار گرفته بود و این بود که در خلال قرون وسطی صدور این نژاد از اسپانیا به کشور های دیگر آغاز شد.
الیاف این نژاد نسبتا کوتاه است و در حدود 1 تا 5 اینچ (25-125 میلیمتر )،قطر آنها در حدود 16-24میکرون است،این الیاف استحکام ،ظرافت و الاستیسیته ویژگی های کاربردی خوبی را دارا میباشند،الیاف مرینوس بیشترین مقدار تجعد را بین تمام الیاف پشمی دارند و همچنین بیشترین تعداد فلس را نیز دارا میباشند(در حدود بیش از 3000 فلس در اینچ یا به عبارتی 118 فلس در یک میلیمتر .
دو عامل دیگر که به عوامل گفته شده در عالی شناخته شدن این نوع پشم کمک میکند،حرارت بخشی و کیفیت ریسندگی آن است.
مرینوس در بهترین نوع پوشاک پشمی استفاده میشود(فاستونی های مورد استفاده در کت و شلوار های رسمی زنانه و مردانه و…)مرینو اوهایو ohio merino ،سیلیسیان اطریشی austrian silisian و رامبیولت فرانسوی rambouillet french انواع گوناگونی از گوسفندان مرینوس میباشند.
انواع دیگری هم جدیدا در استرلیا و زلاندنو ،امریکای جنوبی ،افریقای جنوبی و اسپانیا پیدا شده است.

-پشم های درجه 2:

محل پیدایش و سرچشمه این طبقه از گوسفندان در انگلستان ،اسکاتلند ،ایرلند و ولز میباشد.
این موضوع باعث شهرت جزایر بریتانیا به خاطر پارچه های فاستونی (پشمی ظریف)آنهاست.
این نژاد مانند نژاد مرینوس محدودیت در محل پرورش و رشد ندارند و در حال حاضر در بسیاری از مناطق جهان نگهداری و مورد بهره برداری قرار میگیرد.
کیفیت این پشم به خوبی پشم مرینوس نیست،معهذا این نوع پشم خود دارای کیفیت خوبی میباشد .
طول این الیاف به 2 تا 8 اینچ (200 -50 میلیمتر) و قطر آنها در حدود 42-29 میکرون میرسد و تعداد زیادی فلس در اینچ آن وجود دارد و دارای تجعد خوبی است.
این الیاف هم در مقایسه با انواع دیگر پشم از استحکام ،ظرافت و الاستیسیته و کارایی خوبی برخوردار هستند.
برخی از بهترین گوسفندان شناخته شده این درجه از پشم شامل :بامپتوتbampton ،برکشایرberkshire ،بلک فلیسblack face ,و کورن والcorenwall ،و دوون شایر devon shire , دورست dorest ،همپ شایرhemp shire , هرفوردhereford ،اکسمورexmcor،کنت kent, نورفولکnorfolk ،شورپ شایر shorp shire ، ساوت دان south down ، سوسکس sussrx، آکسفوردoxford،ولش ماون تین welsh mountain , وست مورلند west moreland ،رایلند ryeland,و سافولک دان soffolk down.

-پشم های درجه سه:

سرمنشا این طبقه از گوسفندان کشور انگلستان است،طول الیاف این دسته 4 تا 18 اینچ (455-100میلیمتر)است.
قطر آنها در حدود 39-34 میکرون است،ضخیم تر و دارای تعداد فلس کمتر و تجعد کمتر نسبت به پشم های مرینوس و پشم های درجه دو میباشد.
در نتیجه براق تر بوده و جلای بیشتری دارند.
این پشم ها الاستیسیته و انعطاف پذیری خوبی ندارند معهذا کیفیت آنها جهت استفاده در پوشاک کافی است.
و گواه این مطلب هم نام بعضی از گوسفندان این نوع پشم است،مانند:لایسترleiceter ،کاتزولد cotswold ،شویوت cheviot، لینکلن lincoln , رومنی romney ، لویسlewis, و شتلند shetkand است که بر روی پارچه های پشمی حاصله از آنها نهاده اند.
در ضمن پشم نژاد لینکلن علاوه بر مصرف پوشاک به عنوان ماده اولیه فرش و پرده و مصارف خانگی دیگر نیز به کار برده میشود.

-پشم های درجه چهار:

این طبقه به واقع یک گروه از گوسفندان دو رگه هستند،طول الیاف این دسته از 1 تا 16 اینچ (400-25 میلیمتر)میباشد،ضخیم و مو مانند هستند.
قطر این دسته بیشتر از 40 میکرون است و نسبتا دارای فلس های کمتر و تجعد کمتر و در نتیجه براقیت و جلای بیشتری از بقیه درجات ذکر شده میباشند و موارد استفاده آن بیشتر جهت فرش ها،قالیچه ها و پوشاک ارزان قیمت با درجه پایین است.
از جمله نژاد های این نوع پشم میتوان به هیلhill و مان تین mountain اشاره نمود.

Top